ارتودنسی

همه چیز درباره دکتر داوودیان متخصص ارتودنسی

ارتودنسی

همه چیز درباره دکتر داوودیان متخصص ارتودنسی

استفاده از کراس بایت ها

معرفی کراس بایت جلویی (قدامی)

افراد بسیار زیادی هستند که از نامرتبی دندان های خود رنج میبرند اما مار این مطلب برای شما اطلاعاتی در نظر گرفته ایم که قرار است به معرفی دستگاهی به نام کراس بایت خواهیم پرداخت که میتواند به مرتب کردن دندان ها کمک های بسیار زیادی داشته باشد.

دندانهای بالایی می بایست به مانند یک در روی جعبه بیرون دندانهای پایین بنشینند. در حالیکه در این مشکل دندانهای پیشین فک پایین جلوی دندانهای پیشین فک بالا قرار می گیرند. یک کراس بایت جلویی می تواند دارای زمینه فکی و ناشی از رشد ناکافی فک بالا، رشد بیش از حد فک پایین یا ترکیبی از این دو باشد. البته در مواردی هم عامل دندانی داشته و به دلیل بیرون زدگی دندانهای ثنایای فک پایین، بی نظمی ثنایاهای فک بالا یا ترکیبی از این دو است.درمان زودهنگام کراس بایت توصیه می گردد. اگر این مشکل زود برطرف نشود، تحلیل لثه دندانهای جلویی می تواند رخ دهد زیرا رفته رفته دندانهای بزرگتر و قوی تر پیشین بالا دندانهای ضعیف پیشین پایین را به جلو می رانند. به علاوه معمولا" این قبیل بیماران بخشی از مشکلشان ناشی از هدایت ناخودآگاه فک پایین به جلو برای رهایی از حالت نوک به نوک و بی ثبات دندانهای جلو می باشد که با استمرار این عادت، امکان تبدیل شدن کل این فرایند به یک ناهنجاری کاملا" فکی و پایدار افزایش می یابد.

 کراس بایت جلویی

کراس بایت جلویی می تواند از طریق اصلاح رشد فک، جراحی فک، ردیف نمودن دندانها بدون کشیدن و در برخی کیس ها کشیدن دندان به منظور کاموفلاژ (جبران مشکل فکی) درمان گردد.

ارتباط شیر مادر و دندان های فرزند

رشد دندان های دائمی

اولین دندان هایی که هر انسان در دهان خود احساس می کند و از آنها برای خرد کردن و جویدن غذا استفاده میکند دندان های شیری نام دارد که تعداد  آنها 20 عدد است.

پس از افتادن این دندان ها که معمولا در سن 6-7 سالگی رخ می دهد ،دندان های جدیدی رویش می کنند که به ددان های دائمی معروف اند وتعداد آنها 32 عدد است.

دندانهای شیری و دایمی طبق برنامه ریزی و ترتیب رویش معینی در فک بالا و پایین ظاهر می شوند. اگرچه زمان رویش آنها ممکن است به طور طبیعی تا بیش از دو سال هم نوسان داشته باشد ولی دو دندان قرینه نمی بایست با فاصله بیش از ۶ ماه نسبت به یکدیگر برویند. تکامل دندانی دخترها معمولا" جلوتر از پسرها می باشد. دندانهای دخترها در قیاس پسرها همچنین تاج های کوچکتر و ریشه هایی اندکی کوتاهتر دارند.

جالب است به خاطر بسپارید که تمامی دندانهایی که یک انسان تا آخر عمر خواهد داشت (بجز دندانهای غیر طبیعی) هنگام تولد او داخل استخوانهای فکین تشکیل شده اند و یا در حال تکامل می باشند. در واقع جوانه تمامی دندانهای شیری و دندانهای کرسی اول دایمی در بدو تولد تشکیل شده اند و حتی آهکی شدن آنها در جریان می باشد. جوانه بقیه دندانهای دایمی نیز در این زمان بوجود آمده ولی آهکی شدن آنها در طی کودکی صورت خواهد گرفت. بنابراین نگهداری دندانهای فرزند شما می بایست از پیش از تولد او آغاز گردد. سوء تغذیه مادر در این دوران باعث ایجاد ساختاری نرم و همچنین اخلال در روند آهکی شدن دندانها می گردد و بدین ترتیب استعداد پوسیدگی و بروز نواقص دندانی افزایش می یابد

اثرشیر مادر در تکامل دندان ها

برخی شواهد حاکی است که شیر مادر نسبت به شیر خشک سبب تکامل بهتر دندانها و فکین جنین می گردد. مادران باردار و شیرده به منظور بهبود روند تکامل دندانهای فرزند خود می بایست موادر ذیل را در نظر بگیرند:

  • اعمال تغذیه مطلوب
  • پرهیز از داروها حتی مواردی که به نسخه نیاز ندارند بالاخص در سه ماهه اول حاملگی
  • اجتناب از الکل، سیگار و شکر زیاده از حد
  • انجام بهداشت دهان و دندان

والدین می بایست تا زمانی که کودک قادر به انجام بهداشت دهان و دندان خود گردد این وظیفه را به عهده بگیرند. بعد از شیر دادان، لثه نوزاد باید توسط گاز تمیز شود. مسواک زدن  با روش اولین دندان آغاز خواهد شد. نخ دندان نیز به محض تکمیل رویش تمامی دندانهای شیری ضروری است.

ارتودنسی

متخصص ارتودنسی

متدهای به روز ارتودنسی

 آسان شدن اندازه گیری و آنالیز 

یکی از مزیت های دیجیتالی شدن مدلها این است که آنالیز کردن این مدل ها توسط متخصص ارتودنسی راحت تر شده و با دقت بیشتری انجام میشود.

اسکن های با کیفیت درمانگر را قادر به انجام اندازه گیری های دقیق زیادی روی مدل های دیجیتال می نماید. به علاوه این آنالیز ها آسانتر و سریعتر قابل حصول می باشند. بنابراین خدمت بهتری در زمان کوتاهتر به بیماران ارایه خواهد شد.

مدل های سه بعدی دیجیتال سبب اندازه گیری و آنالیز آسانتر می گردند

 

سهولت اشتراک اطلاعات

قابلیت نمایش سه بعدی مدل ها، متخصص ارتودنسی را قادر می سازد که مراحل مختلف درمانی را به بیماران نشان دهد. علاوه بر تسهیل ارائه اطلاعات به بیماران ، مدل های دیجیتال را می توان به آسانی با همکاران دیگر به اشتراک گذاشت.

مدل دیجیتال سه بعدی دندانها سبب تسهیل اشتراک اطلاعات می گردد.

ارتودنسی

متخصص ارتودنسی

کشیدن دندان دائمی برای ارتودنسی

سوالات متداول در اولین معاینه ارتودنسی

دراولین جلسه از معاینات ارتودنسی می توانید سوالهایی از قبیل موارد زیر را که در ذهن خود دارید از متخصص بپرسید. هرچند بخشی عمده ای از این سوالات قابل پاسخگویی است ولی برای پاسخ به بعضی از این سوالات متخصص نیازمند آنالیز رکورد های تشخیصی است.

  • آیا مشکلی دارم که نیاز به ارتودنسی داشته باشد؟
  • آیا درمان ارتودنسی الان مورد نیاز است یا باید تا رسیدن به رشد مناسب، رویش دندان یا فاکتورهای دیگر به تعویق بیفتد؟
  • چه پروسه ای طی درمان انجام می شود تا مشکل برطرف گردد؟
  • آیا نیاز به کشیدن دندان دائمی وجود دارد؟
  • از چه سیستمی برای درمان من استفاده می کنید؟
  • آیا می توانم از براکت های بی رنگ برای زیبایی بیشتر حین درمان استفاده کنم؟

  • چه مدت درمان طول خواهد کشید؟
  • هزینه درمان چقدر خواهد شد؟

  • چگونه و با چه شرایطی می توانم هزینه درمان ارتودنسی را بپردازم؟


ما معتقدیم ارزیابی دقیق نیازهای اختصاصی هر فرد حائز اهمیت است زیرا طرح ریزی عمقی درمان به نتایج بهتر و رضایت بالاتر بیماران می انجامد.

در جریان معاینه اولیه ارتودنسی شما می توانید تمامی پرسش های خود پیرامون ارتودنسی را از ارتودنتیست بپرسید

رکورد های تشخیصی ارتودنسی چیست

به منظور راحتی شما رکوردهای تشخیصی می توانند بلافاصله پس از مشاوره اولیه تهیه شوند و یا اگر ترجیح می دهید به نوبتی دیگر مؤکول گردد. رکورد ها شامل قالب گیری از دندانهای شما به منظور تهیه مدل های تشخیصی دندانها (کست های دندانی)، رادیوگرافی های دندانها و فکین و عکس (فتوگرافی) های دندانها و صورت می باشد. پس از تهیه این رکوردها دکتر داودیان آنها را مورد بررسی و آنالیز دقیق قرار می دهند و یک هفته بعد طی نوبتی جداگانه شما را در جریان طرح درمان اختصاصی متناسب با نیاز های درمانی ارتودنسی تان قرار می دهیم. به علاوه در این نوبت اطلاعات مبسوطی پیرامون مراحل و پروسه انجام درمان ارتودنسی، طول مدت تخمینی درمان ارتودنسی، قیمت دقیق درمان ارتودنسی و شرایط پرداخت هزینه ارتودنسی به شما داده خواهد شد.
شایان ذکر است که کارمندان مطب ما آماده پاسخ به هر گونه پرسش دیگری از سوی شما در خصوص درمان ارتودنسی تان هستند. ما تمام سعی خود را می کنیم تا بیمارانمان با درکی کامل و شفاف از نیاز های درمانی شان و راهکارهای عنوان شده مطب ما را ترک کنند. این جلسه نیز در حدود ۱۵ دقیقه به طول می انجامد. اگر درمان در این مقطع نیاز نباشد شما را تحت بررسی دوره ای و منظم ۳، ۶ یا ۱۲ ماهه قرار خواهیم داد

برای تشخیص و طرح درمان ارتودنسی به طور دقیق نیاز به تهیه رکوردهای رادیوگرافی، فتوگرافی و کست دندانی بیمار ارتودنسی است

ارتودنسی

متخصص ارتودنسی

واکنش اصلاح حرارتی ترموچوب

 اصلاح حرارتی یا ترمو وود چیست 

برای آشنایی با ترمو چوب در این مقاله با ما هماره باشید:

چوب دارای طبیعتی ناپایدار می باشد. . این ویژگی چوب ، باعث بروز مشکلاتی همچون خمیدگی ، پوسیدگی می شود و معماران و مهندسانی که از چوب در ساختمان ها استفاده می کنند به خاطر وجود این ویژگی رنج می برند . برای رفع این مشکل راه حلی ایجاد شده است که به آن اصلاح حرارتی می گویند . پس از اجرای این فرآیند بر روی چوب محصولی حاصل می شود که به آن ترموودیا چوب ترمو می گویند .انجام این پروسه بر روی چوب موجب می شود که چوب قابلیت استفاده در محیط های بیرونی را داشته باشد .

فرآیند ایجادچوب ترمو

پیش از این گفته شد که چوب طی فرآیندی که به آن اصلاح حرارتی گفته می شود مقاوم تر و تبدیل به چوب ترمو می شود این اصلاح حرارتی با گرما و بخار صورت می پذیرد .این فرآیند باعث می شود که چوب در برابر نفوذ آب مقاوم شود و از خمیدگی چوب بر اثر رطوبت جلوگیری خواهد شد . در طی این فرآیند شکر های موجود در چوب به منابع غیر غذایی تبدیل شده و سبب می شود تا از پوسیدگی آن جلوگیری شود ، در عین حال تغییر ایجاد شده در رنگ چوب باعث حفظ زیبایی آن میشود و امکان استفاده از آن را بعنوان چوب نما فراهم می آورد.

 

چوب ترمو
ترمووود